Muhasabah

Bismillahirrahmanirrahim

x penah kan sepanjang aku post blog tulis ayat keramat neh..

hari ni mmg pembersihan qalbu telah terjadi dlm diri.. baru sekarang aku sedar.. tersaaangggaaatttt la jauh aku dr ALLAH.. selama aku hidup 23 taun x pernah aku niatkan utk kehidupan yg satu lagi.. semuanya diniatkan utk kepuasan diri yg sebenarnya hanya utk sekejap aje..

tapi paling terasa bila selama ni aku hnya berdoa utk duniaaa jek..
1. nak dpt kerja yg baik
2. dilimpahkan rezeki yg halal
3. sihat tubuh badan
4. dikurniakan jodoh yg dekat dgn-NYA

tapi.. x penah pon ucap dan pohon
1. aku ditempatkan dikalangan org2 yg beriman
2. dikurniakan akhlak yg baik
3. the most imprtant hati yg lembut.. (hati ini sgtt keras especially ngn mak n ayah)
4. dan dikurniakan kasih dan cinta seperti ahli sufi yg sama nama ngn aku ~Rabi'ah al-Adawiyah.. (makam nye sungguh tinggi disisi NYA..sedangkan aku hanya mampu membaca kisah nya dibuku)

mungkin ke selama neh doa yg aku rasa x pernah dimakbulkan datangnya dari kesibukan aku berdoa utk dunia.. menyalahkan diri kerana begitu sukar memdapat pekerjaan. sedangkan kerja itu amanah dr ALLAH.. nanti bila dh dpt pula..mampu ke aku pikul amanah tu???

mmg Allah kata setiap doa yg dipanjatkan akan dimakbulkan..tapi pasti x cukup amal yg aku buat dan membuatkan doa itu dicampakkan semula ke muka aku.. Allahuakbar...

mungkin juga kealpaan aku melihat dan mengejar keseronokan dunia yang x penting hingga mengabaikan dan melalaikan perkara yg wajib dan selaluuuu sgt kearah yg perkara yg harus dan makruh.. sebab itukah ALLAH x pandang aku ketika aku berdoa???

kenapa juga setiap kali bila hati aku dibersihkan oleh hujah2 agama yg hebat hanya bertahan sementara??? lepas 2/3 bulan mesti dh lupa..entah kemana..

sdeh nyaa.. kenapa baru skarang??

i'ALLAH pembersihan qalbu kali ini benar2 menyedarkan aku dan bertapak utk selamanya..Astagfirulah al-azim

kali ini aku ikhlas dlm mengejar redha mu ya ALLAH.. akan aku niatkan kesemua pergerakan dan pekerjaan ku hnya pada mu..ampunkanlah dosa2 ku..

2 comments:

  1. Ruby, aku pon kekadang rasa cam ko rasa. One day tu mmg kesal. pastu seminggu pastu wat perangai balik. Tapi now ni bln pose mmg aku berjaga2 n beringat betol, jaga perangai sume. Sebab bukan senang nk buang perangai buruk2 ni.

    Doa tu...aku pon hope sangat Allah makbulkan yang mana sesuai ngan aku. DIA lebey tahu. n cara kita berdoa mmg pengaruhi doa tu makbul ke x. Ada orang gtau aku...b4 doa wajib selawat dulu, pastu puji2 Allah, Subhanallah, istifgar, Alhamdulillah Allahu Akbar sume. pas abes doa, tutup dengan selawat. insyA Allah lebey makbul.

    Aku ada baca majalah SOLUSI..pasal doa ni...dia kata selalu kita x mulakan puji2 ALlahkan, dats why doa maybe tergantung antara langit n bumi. Nanti aku akan post pasal DOA dalam blog aku.

    Ko belila majalah solusi. byk benda bagus walopon aku sndri x katam baca. =D

    ReplyDelete
  2. betul wh ape kau cakap tuh... aku sgt terasa neh lps nengok halaqah kat tv9.. terasa sgttt!!!

    aku ad gak tgk majalah solusi.. tapii x baca dgn serius haha.. i'ALLAH nanti aku baca

    anyway..time kaceh auss..ops! puteri bunian~~

    ReplyDelete